পাকিস্তানী পুরুষ নিয়ে মন্তব্য : লেবার এমপির ক্ষমা প্রার্থনা : Sarah Champion quits Labour front bench over rape article

ব্রিটবাংলা রিপোর্ট : বৃৃটিশ পাকিস্তানী পুরুষদের নিয়ে দ্যা সান পত্রিকায় একটি কলামে মন্তব্য করে ক্ষমা চাওয়ার পাশাপাশি শ্যাডো কেবিনেট থেকে পদত্যাগ করতে হয়েছে লেবার এমপি সারাহ চ্যাম্পিয়নকে। শুক্রবার দ্যা সান পত্রিকায় প্রকাশিত এক কলামে তিনি বৃটিশ পাকিস্তানী পুরুষরা শ্বেতাঙ্গ মেয়েদের ধষর্ণ করে এবং এটা বৃটেনের জন্যে একটি সমস্যা বলে মন্তব্য করেছিলেন। শ্বেতাঙ্গ মেয়েদের জোরপূবর্ক ধর্ষণের অভিযোগে নিউক্যাসলে ১৭ এশিয়ান পুরুষ অভিযুক্ত হবার পর এই কলাম লিখেছিলেন রদারহ্যামের লেবার এমপি সারাহ চ্যাম্পিয়ন। এরপর ব্যাপক সমালোচনার মুখে দুর্বল শব্দ চয়নের জন্যে ক্ষমা চান তিনি। একই সঙ্গে লেবারের শ্যাডো কেবিনেট থেকে পদত্যাগ করেন। তার পদত্যাগপত্র গ্রহণ করা হয়েছে বলে নিশ্চিত করেছেন লেবার লিডার জেরেমি করবিন। এদিকে দ্যা সানে অপর এক কলামে, পত্রিকার সাবেক পলিটিক্যাল এডিটর ট্রেভর ক্যাভানা ‘দ্যা মুসলিম প্রবলেম’ বলে মন্তব্য করেছেন। তার এই মন্তব্যের বিরুদ্ধে লেবার, টোরিসহ বিভিন্ন পার্টির ১শ এমপি প্রতিবাদ জানিয়েছেন। এর মধ্যে সারাহ চ্যাম্পিয়নও রয়েছেন।

 

Sarah Champion quits Labour front bench over rape article

Labour shadow minister Sarah Champion has quit the party’s front bench after criticism over a newspaper article she wrote about grooming gangs.

The Rotherham MP wrote in the Sun on Friday that “Britain has a problem with British Pakistani men raping and exploiting white girls”.

She has now apologised for her “extremely poor choice of words” and quit as shadow equalities minister.

Jeremy Corbyn said Labour would not “demonise any particular group”.

Ms Champion’s article was written after 17 men were convicted of forcing girls in Newcastle to have sex.

The men, who were mostly British-born, were from Iraqi, Bangladeshi, Pakistani, Indian, Iranian and Turkish communities.

In interviews following the convictions, the Labour MP said such crimes involved “predominately Pakistani men” and said a fear of being called racist was hampering the authorities’ investigations.

She then wrote the Sun article, which also included the line: “These people are predators and the common denominator is their ethnic heritage.”

Among the article’s critics was fellow Labour MP Naz Shah, who said it was “irresponsible” and “setting a dangerous precedent”.Following the backlash, Ms Champion sought to distance herself from the article, claiming it had been altered, something denied by the newspaper.

Announcing she was stepping down, Ms Champion said: “I apologise for the offence caused by the extremely poor choice of words in the Sun article on Friday.

In the newspaper, the column was accompanied by another article by former Sun political editor Trevor Kavanagh, which referred to “the Muslim problem”.

Mr Kavanagh’s article was condemned in an open letter signed by more than 100 MPs, including Ms Champion herself, who said she was horrified that an “extreme Islamaphobic” column had quoted her.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Advertisement